- Het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop krijgt 15 miljoen euro subsidie van de Europese Commissie.
- Met de financiële steun uit Brussel kan Hardt de razendsnelle en CO2-neutrale hyperloop versneld ontwikkelen.
- Uiteindelijke doel is om een Europees hyperloopnetwerk te bouwen met veel kortere reistijden dan per vliegtuig en trein.
Het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop krijgt een subsidie van 15 miljoen euro uit Brussel. Met de financiële steun van het door de Europese Commissie ingestelde European Innovation Council kan Hardt het razendsnelle en duurzame vervoermiddel hyperloop versneld ontwikkelen.
“Het is geweldig om nu het vertrouwen van de Europese Commissie te krijgen”, zegt medeoprichter Tim Houter van Hardt Hyperloop. “Hun steun helpt de ontwikkeling van een Europees hyperloopnetwerk te versnellen waarmee we significante CO2-besparingen een stuk dichterbij brengen. Europese steden worden slimmer, sneller en goedkoper met elkaar verbonden.”
De hyperloop is een supersnelle vacuümtrein. Een capsule vliegt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Door de lage luchtweerstand kan de trein enorme snelheden bereiken van meer dan 1.000 kilometer per uur. De hyperloopvoertuigen worden aangedreven door een volledig elektromagnetisch aandrijfsysteem, waardoor reizen met de hyperloop energiezuinig en volledig CO2-neutraal is.
Hardt Hyperloop is in 2016 opgericht door een groep studenten van de TU Delft. Die had een wedstrijd gewonnen die was georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk.
Het bedrijf kreeg eerder al steun vanuit de Nederlandse overheid, de provincie en gemeente Groningen en werkt samen met de Nederlandse Spoorwegen, Schiphol, Tata Steel en bouwbedrijf BAM Groep.
Houter ziet de toekenning van de Europese subsidie van 15 miljoen euro als een enorme boost. “De steun vanuit de EU is een grote doorbraak. Nu Brussel ook aan boord is, is er steun op alle niveaus, zowel regionaal, nationaal als continentaal.”
Europees netwerk van snelle verbindingen via buizen
Als alles volgens plan verloopt opent in 2023 het European Hyperloop Center, een testcentrum ten oosten van Groningen met een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer.
Houter hoopt dat er nog dit decennium een verbinding gerealiseerd kan worden voor vrachtvervoer tussen Amsterdam en Rotterdam: "Als deze route in Nederland wordt verwezenlijkt liggen we op koers om een breed Europees hyperloopnetwerk te realiseren, die 160 Megaton aan CO2 kan besparen op jaarbasis, meer dan de gehele CO2-uitstoot van Nederland."
Uit een eerder verkennend onderzoek van Hardt Hyperloop en de provincie Noord-Holland bleek dat de reistijden met de hyperloop flink korter zijn dan die met vliegtuig en trein.
Volgens Hardt Hyperloop kan je bijvoorbeeld binnen een uur van Groningen of het Duitse Ruhrgebied naar hartje Amsterdam reizen en in anderhalf uur van Amsterdam naar Parijs.
Het aanleggen van een hyperloopnetwerk kost miljarden. TNO becijferde in 2017 dat de aanleg van vijf kilometer aan vacuümbuizen op palen zo’n 20 miljoen euro kost. De kosten voor bijvoorbeeld het traject Amsterdam – Frankfurt zouden dan 1,8 miljard euro bedragen.